Uddannelsesmæssig og personlig vejledning af den enkelte elev samt opfølgning ved manglende studieaktivitet.
Alle elever på Handelsgymnasiet har en kontaktlærer.
Formål med kontaktlærerordningen er gennem opmærksomhed på og samtale med eleverne at støtte eleverne i gennemførelse af uddannelsen samt at vejlede dem om mulighederne efter udannelsen.
Mål- og opgavebeskrivelse:
Målet med kontaktlærerfunktionen er at fremme elevernes trivsel og at begrænse frafald og fravær.
Samarbejdet mellem
kontaktelever og kontaktlærer bygger på en positiv og motiverende
tilgang
Kontaktlærerens opgave er at følge de elever, han eller hun
er kontaktlærer for,
ved
·
at være opmærksom på elevernes trivsel og handle
derefter
·
at gøre det klart for eleverne, hvilke forventninger og
krav der er til dem
·
at vejlede eleverne i uddannelsesspørgsmål (denne opgave varetages i samarbejde med
skolens øvrige vejledere, jf. funktionsbeskrivelse for studievejleder og
kollektiv vejleder)
·
at vejlede eleverne i personlige spørgsmål i relation
til uddannelsen
·
at være ajour med kontaktelevens deltagelse i
undervisningen
·
at følge op på elevernes studieaktivitet gennem
motiverende samtaler, gennem inddragelse af elevens forældre og om nødvendigt
gennem de gældende sanktionsmuligheder for manglende studieaktivitet fra 2. advarsel i samarbejde med
rektor
·
at samarbejde med
studievejleder om evt. behov for psykologhjælp eller hjælp fra anden
støtteinstans.
·
at samarbejde med studievejleder om forhøjet SU iflg.§
5.
Den første samtale mellem
kontaktlærer og kontaktelev skal være gennemført inden for den første måned
efter skolestart. Et samtaleskema, danner udgangspunkt for samtalen.
Samtaleskemaet og samtalen
forberedes af både kontaktlæreren og eleven og danner udgangspunkt for
efterfølgende samtaler om elevens kompetenceudvikling.
I tilfælde af en elevs
dårlige trivsel og evt. deraf følgende inaktivitet eller fravær søges forældrene
inddraget med henblik på at de, sammen med skolen, støtter eleven i at komme på
ret kurs.
Kontaktlæreren er særligt
opmærksom på og handler aktivt i forhold til de støttemuligheder, der
etableres/eksisterer for elever med personlige eller faglige
problemer
Kontaktlæreren samarbejder med faglærerne i vurderingen af elevens indsats og tager initiativ til, at
evt. problemstillinger, som har indflydelse på elevens gennemførelse af uddannelsen, drøftes i teamet og med elevens evt. øvrige lærere.
Kontaktlærerne er underkastet de almindelige regler om
tavshedspligt.