Handelsgymnasiet 2006-07

Kontaktlæreropgaven

 

Arbejdsområde

Uddannelsesmæssig og personlig vejledning af den enkelte elev samt opfølgning ved manglende studieaktivitet.

 

Alle elever på Handelsgymnasiet har en kontaktlærer.

 

Formål

Formål med kontaktlærerordningen er gennem opmærksomhed på og samtale med eleverne at støtte eleverne i gennemførelse af uddannelsen samt at vejlede dem om mulighederne efter udannelsen.

 

Mål- og opgavebeskrivelse:

Målet med kontaktlærerfunktionen er at fremme elevernes trivsel og at begrænse frafald og fravær.

 

Samarbejdet mellem kontaktelever og kontaktlærer bygger på en positiv og motiverende tilgang

 

Kontaktlærerens opgave er at følge de elever, han eller hun er kontaktlærer for,

ved

·        at være opmærksom på elevernes trivsel og handle derefter

·        at gøre det klart for eleverne, hvilke forventninger og krav der er til dem

·        at vejlede eleverne i uddannelsesspørgsmål  (denne opgave varetages i samarbejde med skolens øvrige vejledere, jf. funktionsbeskrivelse for studievejleder og kollektiv vejleder)

·        at vejlede eleverne i personlige spørgsmål i relation til uddannelsen

·        at være ajour med kontaktelevens deltagelse i undervisningen

·        at følge op på elevernes studieaktivitet gennem motiverende samtaler, gennem inddragelse af elevens forældre og om nødvendigt gennem de gældende sanktionsmuligheder for manglende studieaktivitet  fra 2. advarsel i samarbejde med rektor

·        at samarbejde med  studievejleder om evt. behov for psykologhjælp eller hjælp fra anden støtteinstans.

·        at samarbejde med studievejleder om forhøjet SU iflg.§ 5.

 

Den første samtale mellem kontaktlærer og kontaktelev skal være gennemført inden for den første måned efter skolestart. Et samtaleskema, danner udgangspunkt for samtalen. Samtaleskemaet  og samtalen forberedes af både kontaktlæreren og eleven og danner udgangspunkt for efterfølgende samtaler om elevens kompetenceudvikling.

 

I tilfælde af en elevs dårlige trivsel og evt. deraf følgende inaktivitet eller fravær søges forældrene inddraget med henblik på at de, sammen med skolen, støtter eleven i at komme på ret kurs.

 

Kontaktlæreren er særligt opmærksom på og handler aktivt i forhold til de støttemuligheder, der etableres/eksisterer for elever med personlige eller faglige problemer

 

Kontaktlæreren samarbejder med faglærerne i vurderingen af elevens indsats og tager initiativ til, at

evt. problemstillinger, som har indflydelse på elevens gennemførelse af uddannelsen, drøftes i teamet og med elevens evt. øvrige lærere.

 

Kontaktlærerne er underkastet de almindelige regler om tavshedspligt.